Brug dit website aktivt i din markedsføring

Udnytter du dit website optimalt?

Alle har et website i dag, i det ene eller andet format. Du og din virksomhed har sikkert også. Det er dog ikke alle, der har en ansat it-afdeling eller -medarbejder, der kan servicere siden. Og et website har brug for at blive nurset ind imellem.

Lad det være dit næste projekt, at give dit website et serviceeftersyn.
Her kan du læse lidt om hvordan.

Brug dit website aktivt i din markedsføring

Teknisk SEO optimering.
Mister du altid interessen, når snakken går over på den tekniske del af dit website?

Bare roligt det er slet ikke så svært endda. Du gør sikkert allerede noget ud af at skrive gode målrettede tekster og tage lækre billeder til dit website, for at gøre dine brugere glade. På samme måde bør du også tænke på at gøre søgemaskinerne glade.

Teknisk SEO optimering handler blandt andet om, at du kan bestemme, hvilke sider der bliver indekseret af søgemaskinerne, og hvilke der ikke gør. Teknisk SEO optimering handler også om at undgå duplikeret indhold. Man kan sige, at den tekniske SEO optimering er en målrettet markedsføring af dit website rettet mod søgemaskinerne.

Undgå duplikeret indhold

Søgemaskinerne ser ikke med milde øjne på duplikeret indhold. Det betyder, at du ikke bør copypaste tekster fra andre websites eller internt på dit eget site.

Søgemaskinens robotter straffer duplikeret indhold, men rykker til gengæld sider med originalt og unikt indhold længere op i søgeresultaterne. Har du for eksempel en webshop, bør du derfor altid omskrive de produkttekster, som ofte følger med fra leverandørerne.

Brug overskrifter

Koder du din tekst til søgemaskinerne?
Når du skriver tekster til dit website, er det ikke nok, at du fremhæver overskrifter med fed og en større skriftstørrelse. Du skal altid bruge header-hierarkiet og markere dine overskrifter med H1, for den vigtigste, H2, H3 osv.

Brugerne har meget lettere ved at scanne og forstå en tekst, hvis overskrifter og vigtige søgeord og pointer er fremhævet med for eksempel fed eller kursiv. Det ved søgemaskinerne godt, og derfor fanger de din tekst, hvis du benytter disse funktioner, som en del af din tekniske SEO optimering.

Dit site skal være mobilvenligt

Dit website skal for alt i verden være mobilvenligt. Det dur simpelthen ikke at have et website, der ikke kan indlæses ordentligt på en mobil.

Et mobilvenligt eller responsivt website er mere brugervenligt, for den bruger der tilgår det via smartphone eller tablet.

Samtidig er nogle søgemaskiner begyndt at indeksere sider ud fra princippet ”mobile first”. Det betyder, at sider, der er opdaterede til mobiler, bliver rangeret først i søgehierarkiet. Et dit CMS ikke responsivt bør du skifte det med et nyt system.

Kan du ikke selv, findes der heldigvis masser af virksomheder, der kan hjælpe. Noget, du selv kan gøre for at teste dit website, er at afprøve det på din mobil. Her kan du se, om der er billeder, der bør udskiftes eller om der er tekster, der bør gøres mere mobilvenlige. Tekster, som kan læses på mobilen, bør være korte.

Du kan læser mere her!

Skriv et svar