Tænk over dette, hvis du driver en lille forretning

Mange mindre virksomheder bruger i dag alt for lang til på opgaver, som ikke skaber nogen som helst former for værdi for virksomheden. Når man starter sin egen virksomhed, bliver man ofte nødt til at have rigtig mange forskellige ’hatte’ på. Man skal stå for salg, man skal stå for markedsføring, man skal stå for indkøb, administration og regnskaber. Mange af disse roller er noget, som man måske hverken finder synderligt interessant eller er særlig god til. Og det er ikke et godt udgangspunkt.

Få frigivet tid og ressourcer

Når man er ejer af en mindre virksomhed, er der intet mere givende og tilfredsstillende end at kunne væskte sin forretning. Det er jo det, der er hele pointen med at have startet den. I den sammenhæng er det vigtig at kunne have fokus på det, man er god til og som væskter forretningen fremfor at skulle varetage alle mulige andre områder. Et godt eksempel her er regnskabs- og administrationsfunktionen i mindre virksomheder.

Hent professionel erfaring og ekspertise

Regnskab og administration kan være, og er for mange, en pine. Det kræver oftest mange års erfaring at mestre, og derfor kan ekstern hjælp til disse funktioner godt være fordelagtigt at hyre ind i virksomheden. Hvis man ikke er særligt god til at håndtere lønadministration for eksempel, eller at indberette moms, så kan det faktisk ikke bare spare dig for dyrebar tid, men også spare dig for penge at hyre en ekstern konsulent til at varetage disse opgaver.

Tabt omsætning på ’gør det selv’

Hvis man derimod vurderer, at man ikke har rådighed i budgettet til at hyre en ekstern konsulent ind og hellere vil gøre det hele selv, så skal man også regne den tabte omsætning med i regnestykket. Fordi når du som ejer og primær drivkraft i din virksomhed skal bruge adskillige timer om ugen på ikke-værdiskabende aktiviteter som for eksempel lønadministration, så er det jo tid du bruger, som kunne være brugt på at hive mere omsætning hjem til virksomheden eller at skaffe flere kunder. Hav dette in mente næste gang du føler, at der ikke er tid nok til at vækste forretningen grundet obligatoriske og tidskrævende opgaver.

Skriv et svar