Hvis du overvejer at skifte til en elbil, er du ikke alene. Selv om forbrændingsmotorer stadig udgør størstedelen af markedet, har elbiler haft et stigende salg og tilgængelighed i det seneste år.
Der er meget at tage hensyn til, men det er måske ikke så stor en udfordring, som du måske tror.
Elbiler er ikke mærkelige
Lad os starte her. Bare fordi en elbil ikke har en motor, betyder det ikke, at den er underlig. Faktisk er der ingen grund til, at du ikke vil kunne lide at køre i en elbil, selv hvis du tidligere har nydt at køre bil, for de er ikke underlige på nogen måde.
Tværtimod, faktisk. Elbiler er faktisk meget behagelige at køre. Nogle er decideret futuristiske i deres tilgang, men nogle er helt konventionelle. Sæt dig ind i Mini Electric eller Audi e-tron, og der er meget lidt forskel på forbrændingsversionen med hensyn til kvalitet, funktioner eller specifikationer.
Nogle elbiler er futuristiske, som Tesla Model X, men der findes nu et bredt udvalg af elbiler, der passer til alle behov, og de kører alle som enhver anden automatbil – men uden turbolag og med meget mindre støj.
Men er rækkevidde ikke et kæmpe problem?
Den opfattede rækkevidde er den mest almindeligt citerede ulempe ved elbiler. Det kan ikke undgås, at selv den mest enkle benzinbil har en større rækkevidde end de fleste elbiler. Når det gælder rækkevidde, bør du dog ikke lade det holde dig tilbage.
Tænk på de sidste 6 måneders brug af din bil. Hvor mange gange har du kørt over 200 miles på en dag? Medmindre du kører mange kilometer på motorvejene, ligger din daglige eller endog ugentlige kørsel sandsynligvis inden for de fleste elbilers rækkevidde.
Det er det vigtigste at finde ud af: Hvor stor rækkevidde har du brug for til din regelmæssige kørsel, og ikke hvor stor rækkevidde du har brug for til den ene tur, du tager på ferie hvert år?
Man kan ikke undgå at køre i 4 timer, stoppe for at tanke op i 5 minutter og gentage processen i en elbil, og det kan ikke lade sig gøre. Men hvor ofte gør du det egentlig?
For dem, der ønsker længere rækkevidde og hurtigere opladning, er Tesla sandsynligvis svaret – og Tesla Model 3 er populær af netop denne grund. Ydelsen er meget god, og prisen er ikke alt for dyr, selv om nyere modeller som VW ID.4 udgør et alternativ.
Det hele handler om opladning
Så til kernen: Opladning er for en elbil, hvad tankning er for en forbrændingsbil. For mange elbilsejere foregår opladningen hjemme. Alle elbiler kan oplades via en almindelig stikkontakt, men afhængigt af batteriets størrelse kan det tage frygtelig lang tid. Mindre biler som Mini Electric eller Honda e kan oplades om natten fra en almindelig stikkontakt.
Den hjemlige vægdåse
Den mest almindelige løsning til opladning i hjemmet er at få installeret en wallbox. Det kan koste dig omkring 500 £, afhængigt af hvad du vælger, men der er ofte tilskud til at reducere omkostningerne eller tilbud fra bilproducenterne, der kan hjælpe dig med at forsøde aftalen, når du køber bilen. For de fleste mennesker kan der installeres en 7 kW-oplader, som oplader bilen 3x hurtigere end en normal stikkontakt.
Ja, der er en indledende udgift til at få monteret en vægboks, men du kan derefter oplade fra din bil uden at skulle gå nogen steder hen. Det sker om natten, og omkostningerne er minimale i forhold til konventionel benzin eller diesel. Det kan betyde, at du bruger 1 pund på at oplade din bil i stedet for ti gange så meget på en tankstation.
Det bedste er, at når du først har en wallbox, kan den bruges til alle elbiler, så hvis vennerne kommer i weekenden, kan de også lade op. Det betyder også, at du ofte kører hjemmefra med en fuld opladning i stedet for en halvtom tank.
Offentlig opladning
Hvis du ikke kan lade op derhjemme, fordi du ikke har et sted at parkere bilen uden for vejen, er offentlig opladning den rette løsning. Igen er dette ikke en hindring for ejerskab af elbiler, det er bare noget, man skal overveje.
Ja, hvis du parkerer på gaden og ikke kan lade op derhjemme, skal du tænke lidt mere grundigt over, hvornår og hvordan du vil lade din bil op. Nogle steder investerer man i opladningsløsninger på gaden, selv om de er ret sjældne lige nu. Hvis du kører på arbejde, installerer et stigende antal arbejdsgivere elektriske opladningspunkter – og det kan måske løse dit problem.
Alternativt er der masser af offentlige opladningsmuligheder – men de vil begynde at koste dig mere end en wallbox. Du kan måske finde supermarkeder, der tilbyder gratis opladning, selv om det ofte er langsommere opladere og kun er nyttige, hvis du skal handle i et stykke tid.
De bedste offentlige opladere er de hurtige opladere. Disse findes i forskellige former med stigende hastigheder. Der dukker 50 kW-opladere op på parkeringspladser, restauranter og hoteller, og selv om du skal betale lidt mere for strømmen, vil de sandsynligvis oplade din bil på ca. 90 minutter.
Der findes også opladere på over 100 kW, som oplader din bil på måske 45 minutter eller mindre. Disse findes på de fleste motorveje og omfatter Tesla Supercharger-netværket. Mens Tesla-ejere kan bruge alle de offentlige opladere, er det kun Tesla-ejere, der kan bruge Superchargers – og Supercharger-netværket er i øjeblikket et af de bedste opladningsnetværk. For dem, der har en Tesla, er det et godt alternativ til at lade op derhjemme at køre til den lokale Supercharger for at få en fuld hurtig opladning. Læs mere her: https://www.billigladestationer.dk/ladestandere/
Er elbiler ikke bare virkelig dyre?
Der har været nogle dyre elbiler. Tesla Model S og X, Audi e-tron og Jaguar i-Pace er eksempler på elbiler, der er dyrere, end mange har råd til. Men de er i premiumsegmentet og unægteligt plyndrede.
Men det er langsomt ved at ændre sig, idet der dukker et meget større udvalg op. Ja, den oprindelige pris er højere end en tilsvarende benzin- eller dieselbil, men driftsomkostningerne er derefter meget lavere. På det perfekte sted mellem rækkevidde og pris finder du modeller som Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro eller Kia Soul EV – som alle kan køre næsten 300 miles.
Nissan Leaf e+ ligger også i dette område, mens Honda e, Mini Electric, Renault Zoe og andre er mere overkommelige, men har en lavere rækkevidde. For dem, der køber på en leasingaftale, betaler du måske lidt mere for din bil, men du betaler mindre for at drive den.
Elbiler er dog ikke så grønne, vel?
Dette er nok et af de mest omdiskuterede punkter omkring elbiler – det faktum, at der sidder et stort kemisk batteri i den, og at der bruges sjældne jordarter. Faktisk sker det meste af en elbils CO2-fodaftryk, før den overhovedet bliver leveret til din dør.
Det er sandt, men det er ikke den eneste side af argumentet, for luftforurening fra udstødningsrør og bremsestøv er et stort problem i bycentre og på travle veje – og elbiler har ingen udstødningsrør og bruger bremserne meget sjældnere takket være regenerativ bremsning, som bruger motoren til at bremse bilen i stedet for friktionsbremserne.
Producenterne sikrer, at de bruger grøn energi i produktionen af biler og batterier, hvilket betyder, at mange elbiler produceres på en langt mere bæredygtig måde, end det tidligere har været tilfældet for biler med forbrænding. Det er noget, som VW er ganske åben om med lanceringen af sin ID.3 elbil – og mange andre skaber grønnere leverandørkæder end andre modeller tidligere.
Der er også det argument, at elektricitet kommer fra kulkraftværker, så man flytter bare emissionerne til et andet sted. Ja, i nogle dele af verden kommer det meste elektricitet fra kulkraftværker, men i Det Forenede Kongerige kommer en stor del af elektriciteten nu fra vedvarende energikilder – og mange offentlige opladningsnetværk bruger grønne kilder. Husejere kan også vælge bæredygtige leverandører til hjemmet.
Der er naturligvis også mulighed for ikke blot at have en elbil, men også solpaneler og en energiløsning til husholdningsbrug (som regel fremstillet af genbrugte elbilbatterier), hvilket betyder, at du kan opsamle og lagre din egen elektricitet, så du er helt uden for nettet, selv om der er betydelige omkostninger forbundet med dette.
Sammenfatning
Der er ingen tvivl om, at elbiler er den største ændring, som bilverdenen har oplevet i et århundrede. For mange er det en ændring af den måde, man ser på sin bil og – til en vis grad – bruger sin bil på. Det vigtige er dog ikke at fokusere på det, du ikke får, men på det, du får.
For nogle af os i Det Forenede Kongerige er der en deadline i 2030, hvor salget af nye biler med forbrændingsmotor ophører, men det er ikke noget at bekymre sig om: Elbiler er sjove at køre, de er forbundet og moderne og fyldt med masser af smart teknologi. Hvis man kan lade op derhjemme, er det meget nemmere end at skulle køre til en tankstation – især for dem, der måske bor langt væk, og ikke kun dem, der bor i byerne.