I dag er vi omgivet af kommunikation uanset hvor vi befinder os i verden. Alle vil kommunikere, og kommunikation til flest mulig mennesker på samme tid, er et symbol på vores tid. Derfor er det der kaldes omnichannel kommunikation, blevet så relevant i dag. Men hvad er det egentlig, og hvordan kan din virksomhed benytte sig af det? Det kan du få mere indsigt i her.
En verden af kommunikation
Vi arbejder hele tiden på at tydeliggøre, hvornår noget er kommunikation i reklamehenseende og hvornår noget er ‘uskyldig’ kommunikation. Det er simpelthen fordi vi lever i en verden af kommunikation, der kommunikation omgiver os konstant. Der er meget envejskommunikation fra virksomheder og kanaler, der prøver at fange vores opmærksomhed, men giver det den bedste kundeoplevelse?
Lad os se på en kommunikationsform, der giver en bedre kundeoplevelse.
Hvad er omnichannel kommunikation?
Omnichannel betyder ‘alle kanaler’ og stammer fra latin. Formålet med omnichannelkommunikation, er ikke at blot bombardere en kunde med kommunikation fra flere hold, men at skabe sammenhængende indhold over flere kanaler, med et klart og tydeligt budskab. Dette bidrager nemlig til at skabe en meget bedre kundeoplevelse.
Vi mennesker kan godt lide at se en rød tråd gennem projekter, og sådan tænker vi rent faktisk også som kunder og forbrugere. I praksis vil omnichannel kommunikation sige, at når en kunde kommunikerer med din virksomhed, for eksempel gennem kundeservice, så skal dette spille sammen med virksomhedens øvrige systemer. Vi forventer rent faktisk en sammenhængende kundeoplevelse, fordi omnichannel kommunikation bliver mere og mere udbredt.
Det er vigtigt at præcisere, at der er stor forskel på multichannel og omnichannel. Multichannel betyder blot at en virksomhed benytter sig af flere kanaler, mens omnichannel beskriver hvordan disse hænger sammen og taler sammen for at give en bedre kundeoplevelse. Når du bruger omnichannel, er det kunden der bestemmer, gennem hvilken kanal de vil modtage din kommunikation.