Din virksomheds brand og logo, også kendt som varemærke, er helt essentielt for at skabe genkendelighed hos dine kunder. Du har sikkert brugt en stor portion energi på at udvikle det bedst mulige logo, slogan og navn til din virksomhed, der netop fortæller jeres historie.
For at få succes som virksomhed er det vigtigt, at kunderne kan kende jer på logoet, og at der ikke findes andre virksomheder med samme brand. Husk derfor at registrere jeres varemærke. Læs her, hvordan du gør.
Hvad er et varemærke?
Virksomheders varemærker består som regel af virksomhedens navn, et logo og/eller et slogan, der fortæller noget om jeres service eller produkt. Varemærket er med til at skabe virksomhedens brand og til at adskille jer fra konkurrenterne.
Varemærket kan både være et visuelt logo eller symbol, der for eksempel består af en tegning, en sætning, tal eller et enkelt ord. Men et varemærke kan også være en virksomheds jingle eller særlige emballageindpakning. Uanset formen, kan du registrere dit unikke varemærke, der identificerer jer som virksomhed.
Du bestemmer selv, hvilket af din virksomheds varemærker, du vil registrere – eller om du vil registrere dem alle sammen, hvis du har flere.
Hvorfor registrere dit varemærke?
Når du registrerer din virksomheds varemærke, står du stærkt, hvis en af dine konkurrenter for eksempel gør brug af varemærket eller kopierer dele af det. I de sager vil du som oftest få medhold, da du har juridisk dokumentation for varemærket, og du vil kunne søge erstatning ved misbrug af det.
Det er Patent- og Varemærkestyrelsen, der behandler sager om krænkelse af varemærker. De lægger vægt på juridisk dokumentation, om varemærket er unikt fra andre virksomheders, og om det er tydeligt, hvilken service eller produkt, det omhandler.
I Danmark er varemærket faktisk dit så snart du har markedsført det, men det betyder ikke, at andre ikke kan bruge det. Hvis du på den anden side husker at registrere varemærket, er der under ingen omstændigheder andre virksomheder, der må bruge det eller lave et varemærke, der kopierer dele af det.
Hvordan gør man?
Du kan enten vælge selv at registrere dit varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen. Så får du en såkaldt varemærkeret, der sikrer, at du er den eneste, der må bruge din virksomheds varemærke.
Du kan også vælge at få et specialiseret firma i varemærkeregistrering til at hjælpe dig med processen. Det kan være en god idé, hvis du ikke har mod på den ofte lange behandlingstid, og godt kunne tænke dig, at eksperter tager sig af det juridiske arbejde med registreringen.
Det er som regel også muligt at få et af de specialiserede firmaer til at foretage en uforpligtende undersøgelse af dit varemærke, for at finde ud af, om der er andre virksomheders varemærker, der minder om dit. Hvis det er tilfældet kan du nemlig risikere, at de vil sætte sig imod din registrering.
Efter en eventuel undersøgelse får du en vurdering af, om det giver mening for din virksomhed at registrere jeres varemærke. Søg på internettet efter firmaer, der kan hjælpe dig med processen og se gerne efter kunders erfaringer og anmeldelser.